MHD se Jablonci prodraží o 300 milionů



image

"Přestane od února jezdit jablonecká MHD? Nebo Jablonci vytrhne trn z paty opět BusLine? A o kolik se doprava zase prodraží? Jablonec se nepoučil a znovu se nechal vmanévrovat do těžko řešitelné situace. Za čtyři měsíce mu skončí smlouva s BusLine MHD Jablonecko a do té doby musí najít nového dopravce," upozorňuje jablonecký zastupitel a kandidát Pro KRAJinu Jakub Macek.

Jablonec zrušil veřejnou zakázku na provozování městské hromadné dopravy, kterou s výhodnou cenou 48,38 Kč za kilometr dopravního výkonu překvapivě vyhrála v kraji zatím neznámá pražská firma About Me. Soutěž měla jen dva uchazeče. Ten druhý, navázaný na současného dopravce BusLine MHD Jablonecko, nabídl cenu o 21,50 Kč/km vyšší. Rozdíl mezi oběma nabídkami dělá přes 300 milionů korun bez DPH za 10 let trvání smlouvy.

Jablonec ale od příštího roku bude platit možná i víc než 70 Kč/km, protože smlouva s BusLine skončí v lednu 2021 a novou soutěž nejde stihnout. Proto BusLine, který má jediný potřebné kapacity, může cenu na další období Jablonci v podstatě nadiktovat. Kde se stala chyba?

Současné vedení Jablonce udělalo první zásadní chybu, když se vůbec nezabývalo soutěží na pořízení vlastních autobusů pro svého vnitřního dopravce, která byla před nástupem nynější koalice připravována souběžně se soutěží na externího dopravce. Když jsme byli ve vedení města, měli jsme dohodu, že nákup autobusů ukončíme, pokud se ukáže, že jde o příliš drahé řešení. Nové vedení to nechalo takzvaně vyhnít a vsadilo na jednu kartu – soutěž na externího dopravce.


Jakub Macek


Zkušenosti nejen z Libereckého kraje ale ukazují, že když se soutěž týká zájmů BusLine, téměř jistě se ji nepodaří dokončit, nevyhraje-li právě on. Druhé špatné rozhodnutí přišlo v červenci, když vedení města nepodalo rozklad proti rozhodnutí antimonopolního úřadu, který z malicherných důvodů soutěž o několik měsíců prodloužil. Už tehdy bylo jasné, že svými průtahy soutěž zmařil. Podání rozkladu by umožnilo zažalovat antimonopolní úřad, který vede kontroverzní ředitel Petr Rafaj, o náhradu škody v řádu desítek milionů korun ročně.

Díky námitkám BusLine i neúspěšného uchazeče proti výběrovému řízení, průtahům antimonopolního úřadu a od začátku zjevně nedostatečné době na úspěšnou realizaci soutěže na nového dopravce dosáhl BusLine svého cíle – chaosu, nejistoty a časové tísně na straně města. Šlo o osvědčený a předvídatelný scénář.

Více o historii vyšetřování korupce ve spojitosti se zakázkami firmy BusLine v Libereckém kraji se dočtete v článku Policie svou práci skončila, je řada na politicích.

O zbytečně drahé rekonstrukci tramvajové trati do Jablonce píše Jakub Macek zde.

nejnovější články
image

Josef Šedlbauer: Musíme to překlepat, a využít koupený čas k zásadním změnám

Rozumím tomu, že jste po včerejším oznámení opatření naštvaní, unavení, znechucení nebo vystrašení z toho, kam spějeme.

Více
image

Ovocné aleje i Sad zrození: přidejte se k sázení!

Pomozte sázet nové aleje ovocných stromů, ať máte za deset let kam chodit na rande nebo na procházku s dětmi.

Více
image

182 miliard pro budoucnost

Peníze na obnovu země po pandemii můžeme využít k uzdravení krajiny i českého školství. Současný vládní návrh není dobrý.

Více