“Všechny kopce jsme vyrabovali. Další bude Říp?“



image

Nejsrdnatější a nejvytrvalejší. Takový je v boji proti těžbě na Tlustci Miroslav Hudec. Zastupitel, psycholog, člen Strany zelených a předseda českolipské pobočky Společnosti pro trvale udržitelný život se v otázce Tlustce angažuje už 20 let. A je přesvědčen, že těžit se na kopci nebude. Má totiž v rukávu několik es, která chce ještě vytáhnout.

„Pokud se lidé v referendu vysloví proti těžbě, čemuž osobně věřím, přibude těžařům jeden problém. Věc přijde do správního řízení, kam se přihlásíme my a jistě i další subjekty. Podáme námitky. Pokud by i poté Báňský úřad těžařům vyhověl, odvoláme se. Kdyby naše odvolání zamítli, podáme správní žalobu,“ předestírá budoucí postup Hudec.

Odpůrci mají ještě další pojistku. Tou je žaloba, kterou podali proti výjimce z ochrany zvláště chráněných živočichů. Když jim soud vyhoví, věc bude znovu na začátku a řízení o povolení těžby se zastaví. „I kdyby soud těžařům jejich výjimku potvrdil, z naší strany bude následovat kasační stížnost,“ popisuje Hudec. Z uvedeného vyplývá, že věc se může táhnout ještě řadu let.

Hudec myslí hlavně na budoucí generace. Vadí mu, že vytěžením Tlustce se připravíme o cenné zásoby, které jednou můžeme potřebovat.

„Všechny kopce v našem kraji jsme stihli vyrabovat za život jedné generace. Tachov, Maršovice, Lipka, Kamenický vrch... Co bude dělat generace lidí po nás? Dojde snad na Ralsko nebo dokonce na Říp?,“ ptá se Hudec. „My bychom se neměli ptát, kde seženeme kamenivo na všechny naše stavby, ale spíš kolik staveb postavíme z kamene, který máme. Nejde říct, že chceme stavět a dejte nám na to šutr. To je stejné, jako by rodina, která má měsíční příjem 40 tisíc korun, plánovala, že chce nové auto, chatu a dovolenou v Egyptě.“

Současná těžba na Tlustci mu přijde zbytečná. Vychází z výpočtů, že by se zde ročně mělo získat 840 tisíc tun čediče. Ten ale dle Hudce nenajde upotřebení v Libereckém kraji. „Před pár lety se rekonstruoval železniční uzel Česká Lípa, měnilo se kolejové lože na 33 kilometrech kolejišť. Spotřebovalo se na to 82 tisíc tun kamene, tedy ani desetina toho, cos se ročně vytěží na Tlustci. Kdybych sečetl co se vytěží na Tlustci za 10 let, tak za to můžeme zrekonstruovat koleje na 3300 kilometrech železnic. Ale tolik kolejí ani nemáme,“ vypočítává Hudec.

Argumenty, že čedič se může použít nejen na železniční svršek, ale i jako podklad silnic a nebo přísada do betonu, neuznává. „To je upotřebení, kde stačí mnohem méně kvalitní kamenivo, než jaké je na Tlustci. To si široko daleko nejkvalitnější čedič vyplýtváme do betonu?“

Podle Hudce jsou v Libereckém kraji stovky menších lomů, které v současnosti netěží. Ty by podle něj bylo vhodnější využít zejména pro stavby v nejbližším okolí. „Poplatek za tisícitunový vlak vychází 35 až 52 korun za kilometr. Těžaři tvrdí, že by čedič z Tlustce vozili na stavbu dráhy Praha – Drážďany. Nejbližší styčný bod je Litoměřicích, tedy 65 kilometrů daleko. Prostým výpočtem zjistíte, cena čediče tím stoupne o 3 až 4 korunu na tunu. Přitom 25 kilometrů od Litoměřic je lom Měrunice, kde je také čedič. Tlustec prostě není konkurenceschopný,“ míní Hudec.

Jeho odpor k těžbě pramení též z nedůvěry ke Kamenolomu Brniště. Tvrdí, že jeho argumenty jsou nepravdivé. „Uklidňují místní, že nebudou provádět odstřely. Že prý mají novou technologii. A je to pár dnů, kdy na Městský úřad v Jablonném, který je účastník řízení, přišla žádost o vyjádření k trhacím pracem menšího rozsahu,“ suše konstatuje.

Region vydání: Mladá fronta DNES - Liberecký kraj

nejnovější články
image

Josef Šedlbauer: Musíme to překlepat, a využít koupený čas k zásadním změnám

Rozumím tomu, že jste po včerejším oznámení opatření naštvaní, unavení, znechucení nebo vystrašení z toho, kam spějeme.

Více
image

Ovocné aleje i Sad zrození: přidejte se k sázení!

Pomozte sázet nové aleje ovocných stromů, ať máte za deset let kam chodit na rande nebo na procházku s dětmi.

Více
image

182 miliard pro budoucnost

Peníze na obnovu země po pandemii můžeme využít k uzdravení krajiny i českého školství. Současný vládní návrh není dobrý.

Více