Liberecký kraj nedopadl ve srovnání školáků dobře. "Potřebujeme se na školství víc soustředit," říká Jaromír Baxa



image

Velké srovnání na základě mezinárodních testů udělala Česká školní inspekce. Jak jsou na tom školy v Libereckém kraji? Žádná sláva. Výsledky sice nejsou takový průšvih jako třeba v Ústeckém nebo Karlovarském kraji, ale že bychom mohli slavit, to ani zdaleka. Naopak, průzkum přinesl celou řadu varovných zjištění.


Vyšlo z něj, že:

  • V 9. třídě jsou výsledky pod průměrem nejen v matematice, ale i v češtině.
  • Školy v našem kraji nesmírně zaostávají především za školami v Praze a dále v Jihomoravském a Zlínském kraji.
  • V 5. třídě jsou výsledky našich dětí v matematice hluboko pod průměrem celorepublikovým průměrem, v češtině jsou zhruba průměrní.

Jednou z příčin nepříliš dobrých výsledků je i to, že Kraj se dnes o kvalitu vzdělávání příliš nestará. Základní školy Liberecký kraj neřeší vůbec, s tím, že za ně jsou ze zákona odpovědné jednotlivé obce. Jenže na středních školách zřizovaných krajem situaci nezachráníme! Liberecký kraj by proto měl využít všech možností, jak situaci na školách zlepšovat.

Možností je celá řada, začít bychom ale mohli dvěma kroky: 

1. Zavést systém grantů pro učitele, kteří zavádějí moderní metody výuky, abychom motivovali ty, kteří se snaží. 

2. Změnit způsob přijímacích zkoušek na střední školy (více o tom zde). V současnosti většina škol zkoumá schopnost vypilovat nesmyslné slovní úlohy a složité větné rozbory. Do toho se vedení skautské družiny, stavění modelů letadel ani schopnost programovat nevejde, pro úspěch v životě přitom tyto dovednosti často znamenají víc než detailní znalosti matematiky a češtiny. Pokud budou školy talenty a zájmy dětí brát při přijímačkách v úvahu, začnou na ně i základní školy klást větší důraz. Děti pak škola bude víc bavit a získají k ní lepší vztah. Dobrý vztah ke škole je přitom jedním z klíčů k dobrým výsledkům ve studiu.

Bára Šolková, naše expertka na sociální oblast, pak upozorňuje ještě na jednu věc: "Problém je i poměrně velká koncentrace sociálně vyloučených lokalit v Libereckém kraji, ze kterých bohužel dost dětí ve škole neprospívá. Mají startovní čáru hluboko za svými vrstevníky už v mateřské škole, na základní škole potřebují podporu, kterou jim rodiče mnohdy neumějí dát (a nebo nechtějí, protože pro ně vzdělání nemá váhu), střední škola je u nich spíš výjimkou. Cestou z tohoto marasmu, na který doplácí celá společnost, je jen důsledná terénní sociální práce v rodinách, doučování v modelu, kdy se učí dítě - rodič- dobrovolník (pedagogizace domácího prostředí), spolupráce se rodiny a školy, podporující a zahrnující prostředí ve školách a posilování podpůrných nástrojů pro pedagogy."

Náš kandidát Jaromír Baxa, který se v krajském zastupitelstvu zabývá vzděláváním, k tomu dodává: "Učím na Univerzitě Karlově a potkávám se se studenty nejen ze všech krajů Česka, ale také z mnoha dalších zemí světa. Už dnes je vidět, že i dobré školy v jednotlivých krajích mají velmi rozdílnou úroveň a že především Praha ostatním utíká. Zpráva ČŠI tento můj dojem potvrzuje. Je na čase udělat ze vzdělávání prioritu, jen tak se vyhneme postupnému zaostávání. Bez vzdělaných lidí dobré firmy prostě nevybudujeme."

Původní článek z Aktuálně.cz najdete zde.

Detailní zprávy ČŠI pro jednotlivé kraje jsou k dispozici tady.


Další odkazy:

nejnovější články
image

Josef Šedlbauer: Musíme to překlepat, a využít koupený čas k zásadním změnám

Rozumím tomu, že jste po včerejším oznámení opatření naštvaní, unavení, znechucení nebo vystrašení z toho, kam spějeme.

Více
image

Ovocné aleje i Sad zrození: přidejte se k sázení!

Pomozte sázet nové aleje ovocných stromů, ať máte za deset let kam chodit na rande nebo na procházku s dětmi.

Více
image

182 miliard pro budoucnost

Peníze na obnovu země po pandemii můžeme využít k uzdravení krajiny i českého školství. Současný vládní návrh není dobrý.

Více