Olga Žáková vede školu malou základní školu ve Volavci. Pandemie koronaviru je pro ně náročná, ale zvládají to dobře. Co jim funguje?
"Záleží nám všem (vyučujícím, dětem i rodičům) na tom, abychom školu udrželi otevřenou. Od jara víme, že některým dětem distanční výuka vyhovuje a některým opravdu ne. Zejména mladší děti se přes počítač moc neposouvají a je to pro ně obtížné. Takže se zatím scházíme naživo. Co pro to potřebujeme?"
Snažíme se co nejvíce učit venku.
Chodíme ve výuce na zahradu i na výpravy. Družina je v podstatě výhradně venku. Zařídili jsme jednu učebnu navíc v altánu na školní zahradě (stůl a pár židlí + dvě lavičky) a jednu na půdě, kde máme dokořán otevřená okna (děti v mikinách a botách, když je třeba). Inspirujeme se na webových stránkách zaměřených na výuku venku (třeba Učíme se venku), inspirujeme se i ve školách nebo organizacích, kde tak běžně učí (např. gymnázium Přírodní škola Františka Tichého, Prázdninová škola Lipnice atd.). Inspirace je také na Facebooku Domácího a komunitního vzdělávání a na Učitelé +. Svoji dobrou praxi sdílíme s ostatními na našem webu (např. https://www.skolavolavec.cz/
Komu není dobře, je doma
Máme vnitřní dohody s rodiči i dětmi, že žádné dítě nejde do školy s příznaky nemoci (kašlem, rýmou atd.) Také jsme posílili hygienické standardy ve škole. Kromě dostupných papírových utěrek, mýdel a dezinfekčního gelu s dětmi pravidelně mluvíme na společném kruhu o důležitosti mytí rukou, rozestupech, ne ochutnávání svačin jiných dětí :-), používání vlastního ručníku atd. Zbytečně neděsíme, ale začali jsme už na podzim loňského roku, kdy byl Turnov zasažen epidemií žloutenky. Takže nám to za tu dobu všem slušně přešlo do krve.
Druhý stupeň pracuje i v on-line
Otevřeli jsme s novým školním rokem nové kurzy v našem Google classroom. GS je jednotnou platformou pro komunikaci v případě karantény. Už teď jej začínáme používat pro zadávání domluvených úkolů, prezentací atd., a také tam všichni vyučující začínají vkládat na čem pracujeme v novém školním roce, užitečné odkazy, kvízy, Kahooty atd. Takže ten, kdo není úplně fit a zůstane doma, není úplně bez komunikace a může dál pracovat. V případě potřeby jsme schopni učit přes Hangouts. Stejně tak se dokážeme tímto způsobem koordinovat jako pedagogové.
Nově jsme přidali každému od 5. - 9. třídy profil na Umíme to (https://www.umimeto.org/). Děti se naučily si ho otevřít a spravovat samy. Koupili jsme licence, přes které se dá procvičovat matematika, čeština, angličtina a programování teď kdykoliv, ale také při případném distančním vzdělávání. A opět to je jednotný nástroj. Dítě, rodič i vyučující tam může vidět posuny a pokroky.
Ve zdravém těle zdravý duch
Ještě něco k tělu, psychohygieně a veselé mysli. Vypadá to trochu sokolsky, ale v zdravém těle zdravý duch. Takže pohyb (všechny přestávky jsou děti venku), tekutiny a dobré domácí jídlo. Ale hlavně to platí obráceně. Přidali jsme práci s emocemi. Posloucháme hudbu, zpíváme, povídáme si na kruhu, čteme, relaxujeme, někdy i lehce zběsile tančíme. Klidně na klasickou hudbu. Nenuceně.
Podpora mezi učiteli
A jako pedagogové se snažíme učit od sebe navzájem a podpořit se. Pravidelně pracujeme jako trojice, kdy každé trojročí má svého učitele/ průvodce, kteří spolu mluví a koordinují se. Některé části výuky vedeme v tandemech (když máme celý první nebo druhý stupeň), což je opravdu super zkušenost. Na jednom není celá tíže, každý připraví část, střídáme se. Což vede k neutavení jednotlivých vyučujících. A my potřebujeme nepadnout a mít radost z toho, co děláme.